Slik får du en tøff og praktisk MC

Slik får du en tøff og praktisk MC

Publisert: | Sist endret:

«Jeg ønsker at motorsyklene våre skal skille seg ut, og samtidig være så praktiske som mulig», forteller Knut Andreassen. Knut er min kollega i Norsk Motor Import, og i år har samboeren hans kjøpt seg en ny Z900. Denne skal Knut selvfølgelig hjelpe til med å utføre litt magi på. Med Knut sin erfaring fikk jeg lyst til å skrive litt om hans prosess når det anskaffes en ny sykkel, for det er visstnok ikke slik at du kan ta den rett ut av kassa og ut på veien. Nei Knut har en lang plan over ting som skal byttes og settes på. Som den petimeteren han er er jeg bombe sikker på at dette kommer til å bli en utrolig fin sykkel når han er ferdig. Derfor ønsker jeg å følge han slik at du kanskje kan få litt inspirasjon til hvordan man enkelt kan «oppgradere» sykkelen.

Z900 har fått en rekke nye orginale oppgraderinger fra i fjor, og det var ingen tvil om at samboeren til Knut skulle ha en 2020-modell. TFT-fargeskjerm med mobiltilkobling, LED-lykter og traction control er noen av oppgraderingene som kan nevnes. Knut mener likevel at sykkelen har en del å gå på for å bli enda tøffere og mer praktisk. Med diverse tiltak vil den også skille seg mer ut i mengden. Knut er ihugga autofil og elsker alt som kan kjøres. I 42 år har han holdt på i motorsykkelbransjen og har mye erfaring fra alle typer motorsykler, deler og tilbehør.

Steg for steg skal jeg ta deg gjennom hver og en enkelt del som Knut bytter eller setter på, og hvorfor han gjør det. Sannsynligvis har han noen gode tips underveis. Det har jeg selv erfart mange ganger. Ditt tekniske nivå har egentlig ikke så stor betydning, det vil være alt fra små deler som hvem som helst kan bytte, til deler som mange kanskje vil finne det lurest å bytte på et verksted. Det vil handle om både styling, beskyttelse og funksjonalitet. Noe gjøres for å få en tøffere sykkel, andre for en mer praktisk og bruksvennlig sykkel.


Styling

Knut har satt på og byttet ut mye praktisk på Z900en, men samtidig sier han jo at han ønsker at sykkelen skal skille seg ut. Under styling tipser Knut om deler som gjerne er enkle å bytte og som løfter sykkelen din et par hakk i forhold til utseende. Det er med andre ord rent kosmetiske endringer.

Oljepåfyllingslokk, bremseveskebeholder lokk og skiltskruer

Når det kommer til denne typen styling finnes det utrolig mye å velge mellom. Her er det smak og behag som gjelder. Knut har valgt å sette på en del styling fra Japanske Daytona. Dette begrunner han med at det er utrolig fin finish på produktene og i tillegg er det et merke av god kvalitet. Når jeg spørr hvorfor han har gjort dette, svarer han at det er rent kosmetisk, og at han ønsker at sykkelen skal skille seg mer ut. For å se om vi har slikt tilbehør til din sykkel, sjekk modellsøk, eller ta mål av ditt orginale lokk (Utvendig mål) og se mer her.

«Disse produktene er utrolig enkle å bytte, og det er ingen tvil om at det kan selv en med ti tommeltotter klare», sier Knut. Det er kun skruing og det er snakk om få minutter med arbeid. Det er med andre ord kanskje det enkleste du kan gjøre for å stæsje opp sykkelen litt. Et lite tips fra Knut er å bruke en fille når du drar til på disse produktene slik at du ikke lager noen unødvendige merker.

Før og etter påsatt oljepåfyllingslokk
Før og etter påsatt bremseveskebeholder lokk
Før og etter påsatt skiltskruer
Skiltholder og skiltlys

En annen ting Knut har byttet ut er skiltholder og tilhørende skiltlys. Grunnen til det er at han ikke synes de orginale skiltholderne ser så pene ut, men han forstår at det må lages slikt orginalt. Knut har valgt Evotech sine produkter her, men det finnes flere valgmuligheter der ute og man må velge en man synes er pent å se på.

Knut spesifiserer at skiltholder er noe som er modellspesifikt og du må finne en som passer din type motorsykkel. Ellers er dette en jobb som krever litt kunnskap og verktøy, da man må klippe kontakt og lodde ledninger. Ettersom dette er elektrisk arbeid anbefaler Knut å få dette gjort på verksted dersom man ikke har denne kunnskapen selv. Jobben vil ta et par timers tid. Mener du at du kan klare dette selv anbefaler han å bruke loddehylse og en krympestrømpe utenpå.

Før og etter byttet skiltholder og skiltlys


Blinklys

LED-lys er det nå mange som ønsker seg på sin motorsykkel. Z900 2020-modell kommer med LED-lys orginalt, men Knut har likevel byttet de ut med Daytona løpende blinklys. Grunnen blir oppgitt til å være at de er litt mindre og de er penere å se på. Rett og slett litt tøffere. Det at de er løpende gjør de ekstra kule synes Knut. Her finnes det mye ute på markedet … du må velge noe du liker, og det bør være bra kvalitet ettersom det er elektriske produkter.

I følge Knut bør man være litt over litt over middels på handyskalaen for å bytte blinklys selv. Igjen gjelder det å kunne lodde og Knut tipser fortsatt om krympestrømpe. Han vil påpeke at de fleste som skal bytte blinklys også trenger blinklysrele. For blinklysene foran trenger man gjerne monteringsplater. Daytona har universale monteringsplater for blinklys.

Tidsmessig mener Knut det tar ca 1 time å bytte blinklys bak. Foran er det varierende. Det kommer veldig an på sykkelen og hvor mye som må demonteres.

Før og etter bytte av blinklys bak.
OBS! Se bilde av "blinklys bak" under skiltholder/skiltlys.


Speil

Speil byttes gjerne for å få bedre sikt eller fordi man ønsker en annen form. Speil kommer i mange størrelser og fasonger så her må man se hva man selv liker. Knut har valgt speil fra Daytona og forteller at han byttet mest på grunn av utseende. Han synes de er kulere enn de orginale speilene som ofte er litt klumpete.

Man trenger ikke være så handy for å klare å bytte speil og det tar kun en halvtimes tid. Det betyr at det er en grei jobb dersom du ønsker å gjøre noen få enkle ting for at sykkelen din skal skille seg ut.

Knut ber deg om å passe på at speil har ulike innfestningsdimensjoner på bolt. I tillegg må du sjekke om du har links-gjenger. Da må du passe på å kjøpe speil med links feste. Klikk her for å lese om Links-gjenger!

Før og etter bytte av speil
Eksos (Slip-on)

Å bytte hele eksosanlegget kan være litt av en jobb og bør gjøres av fagpersoner, men på markedet i dag finnes det også mange gode slip-on potter som er enklere å montere. Jeg kaller dette en kosmetisk jobb da man ofte vil ha en litt mer snerten potte enn orginalen, men man får også ofte en finere lyd i motoren. I følge Knut tar det kun 30-60 min å sette på en slip-on potte, men man bør være middels handy.

Når det kommer til eksos så bør potten være EC-godkjent, og det er et produkt som er modellspesifikt så du må finne en potte som er laget for din type sykkel. Ellers er det smak og behag hva du ønsker. Pottene kommer ofte i flere ulike finisher slik at du må se hva som passer best til din sykkel.

Knut presiserer at du bør følge monteringsanvisningen og forteller at en eksospotte kan komme i konflikt med et eventuelt bagasjesystem. Sjekk derfor opp dette før du går til innkjøp av potte og eventuelt et bagasjesystem.

Før og etter bytte av eksos

Beskyttelse

Vi som kjører motorsykkel vet at vi på et eller annet tidspunkt, nesten helt garantert, kommer til å oppleve en velt. Under beskyttelse kommer Knut med tips til hva man bør vurdere å sette på av beskyttelse på motorsykkelen sin. Prøv gjerne vårt modellsøk for å se hva vi har beskyttelse til din sykkel.

Veltekloss forgaffel

For å beskytte forgaffelen ved en eventuell velt har Knut valgt å sette på Evotech sin veltekloss for forgaffel. Han synes også det ble kosmetisk penere med den svarte velteklossen.

Man trenger ikke være alt for handy for å få til dette og det er gjort på ca 30 minutter. Knut presiserer at man ikke klarer å gjøre noe feil her.

Før- og etterbilde av påsatt veltekloss for forgaffel
Velteklosser

Da Givi kom med velteklosser i fjor fikk Knut umiddelbart lyst til å prøve de. «De er tøffe og de kommer i ulike farger slik at man kan matche de til sykkelen sin» forteller han. Det finnes en jungel av velteklosser der ute, så det er egentlig bare å begynne å lete etter hva du liker.

Men pass på, på enkelte mc-modeller kan det være en svært omfattende prosess å sette på velteklosser, eventuelt veltebøyle, og da bør det gjøres av en fagperson. Det er derfor vanskelig å si hvor handy man bør være, fordi det varierer veldig fra sykkel til sykkel. Vil man forsøke å gjøre dette selv bør man absolutt ikke snike seg unna monteringsanvisningen. Gjøres dette feil kan man eventuelt forårsake mer skade enn beskyttelse.

Bilde av påsatt veltekloss fra Givi
Radiatordeksel

Et radiatordeksel beskytter radiatoren mot steinsprut samtidig som det pynter opp litt dersom man ønsker det. Det finnes mye kule radiatordeksler der ut. Knut har valgt å sette på Kawa sitt deksel og gikk for en versjon i krom. Givi leverer flere typer radiator deksler.

Får å montere på radiatordeksel bør man visstnok være litt over middels på handyskalaen da det kan være litt demontering. I Knut sitt tilfelle var det litt mer demontering enn han hadde trodd, men det varierer fra sykkel til sykkel. Jobben vil ta ca 30-60 minutter.

Før og etter påsetting av radiatordeksel
Beskyttelse for motordeksler

For å beskytte de orgiale motordekslene for riper har Knut valgt å sette på ekstra beskyttelsesdeksler. Spørr du meg var det kanskje litt kosmetisk finere også? «Disse er veldig smarte og reddet en sykkel jeg vet om som gikk på tryne i fjor, men jeg har dessverre ikke sett det til så mange sykler» sier Knut. Det er mye enklere å bytte disse dekslene enn hele motordekselet.

Dersom du finner slike deksler til din sykkel er det altså å anbefale. Dekslene settes på via limputer på baksiden så det er veldig enkelt. Husk å vaske det rent før du setter de på.

Før og etter påsetting av motordeksler
Tankpad

En tankpad beskytter tanken mot unødvendige riper og merker fra kjøreklær. I tillegg pynter det jo opp en kjedelig tank. Det finnes en jungel av tankpads der ute så her gjelder det å finne en som matcher din sykkel og som du selvfølgelig liker. Knut har gått for Kawasaki sin orginale takpad ettersom han synes den var fin og passet godt på sin sykkel.

Å sette på en tankpad gjøres på ca 15 minutter, og man trenger ikke være spesielt handy da det bare er å lime den på. Det du derimot skal være litt obs på er at du vasker godt, slik at limet får godt feste. Når det gjelder plassering så anbefaler Knut å sjekke ca hvor jakken subber når man sitter på sykkelen. En del setter tankpaden litt for høyt. Når man vet ca hvor man vil ha den kan man med fordel bruke litt teip til å markere plasseringen før man setter den på. Spesielt for å få den rett.

Før og etter påsetting av tankpad

Funksjonalitet

Funksjonalitet betyr at sykkelens egenskaper blir mer tilpasset ditt bruk. Det er produkter man setter på fordi det er praktisk og gjør sykkelen mer brukervennlig.

Bobbins

De fleste motorsykler i dag kommer uten midstøtte. Ved å montere bobbins kan du få satt sykkelen på en støtte slik at det blir enklere for deg å vaske sykkelen, smøre kjedet osv.

OBS! Sykkelen må være tilrettelagt for bobbins, så sjekk om dette gjelder for din sykkel. I tillegg er bobbins modellspesifikke så dersom du kan sette på bobbins, pass på at du finner noen som passer din modell.

Bobbins er veldig enkelt å montere og tar deg kun ti minutter.

Satt på bobbins
Sete

«Er man ikke så lang i beina kan det føles vanskelig å finne en sykkel som passer, spesielt de fleste kvinner har et ønske om å nå godt ned med begge beina for det skal føles trygt» forteller Knut.

Ettersom det er samboeren som skal kjøre sykkelen, har Knut valgt å kjøpe et sete som er noe lavere. Dette fås til de fleste merker og modeller hvis man undersøker litt og fjerner ofte et par centimeter på setehøyden.

Knut har også valgt å kjøpe inn et setedeksel. Jeg vil si at dette også er en kosmetisk endring, men vi plasserer det under funksjonalitet da det går mye på hva sykkelen skal brukes til. Kosmetisk ser sykkelen mye bedre ut med setedekselet, jeg er enig i det, og jeg får et inntrykk av at setedekselet skal brukes med mindre noe annet er nødvendig. Når det er sagt, så er det veldig enkelt å bytte tilbake til vanlig sete dersom man ønsker passasjer eller bagasje.

Før og etter påsetting av setedeksel
Varmeholker

Varmeholker er blitt et must for mange motorsykkelførere. Knut har satt på Daytona varmeholker for bedre komfort og for å få en litt lengre sesong. «Med varmeholker kan man klare å utvide sesongen fordi man orker å kjøre litt lenger utover høsten» hinter Knut. Når man skal kjøpe varmeholker bør man forsikre seg om at holkene har et godt grep. En del varmeholker som selges er fortsatt tykkere enn vanlige holker, og det er en av grunnene til at Knut har valgt Daytona. De har akkurat lik tykkelse som orginale holker. I tillegg har Daytona en innebygd knapp på holken (Med andre ord slipper du en klumpete bryter på styret.), og varmen kan justeres på fire nivåer.

For å bytte holkene bør man være ganske handy og det tar 1-2 timer å få gjort jobben. Knut anbefaler de fleste å gjøre akkurat dette på et verksted ettersom det er elektrisk arbeid. Er man derimot kjent med elektrisk arbeid, og ønsker å gjøre dette selv, anbefaler Knut å bruke krympestrømpe og lodde ledningen slik at varmeholkene kobles via tenningen på motorsykkelen. Slik forhindrer man at holkene blir stående på uten tenning, og man slipper å gå tom for strøm.

Før og etter bilde av holker. Vanlige holker er byttet med varmeholker.
Hendelbeskyttere

Knut har valgt å sette på både hendelbeskyttere og varmeholker ettersom samboeren, som skal kjøre sykkelen, har leddgikt. Det er derfor ekstra viktig for henne å være god og varm på hendene. Knut understreker likevel at dette er et godt tips til alle.

Hendene er ekstremt utsatt for vind og man blir fort kald. Med hendelbeskyttere slipper du å få vind direkte på hendene og kombinert med varmeholker blir turen fort mer behagelig. Det er ekstremt viktig at man ikke fryser på hendene da man blir en dårligere sjåfør med kalde hender.

I følge Knut trenger man kun å være litt under middels handy for å montere dette selv, og det tar ca 30 minutter. Pass på at hendelbeskytterne ofte er modellspesifikke så finn riktige beskyttere til din sykkel.

Før og etter påsetting av hendelbeskyttere
Vindskjerm

Vindskjerm beskytter deg mot vind og Knut forteller at en 10-15 cm høyere vidskjerm har større effekt enn en skulle tro. Den tar bort en del av vindpresset i normale hastigheter.

Knut har selv valgt å sette på en orginal Kawasaki vindskjerm som er noe høyere og bredere enn orginalen. Hva slags skjerm man ønsker er smak og behag, men 10-15 cm gjør ganske mye. I tillegg er det mange som bytter til en sotet variant da mange synes det gir et tøffere uttrykk.

For å bytte en vindskjerm trenger man ikke være veldig handy, det kan nesten hvem som helst få til, og det tar ca 15 minutter. Det skal sies at dersom man kjøper en universal skjerm så kan det kreve noe mer tilpasning.

Knut skyter inn at dersom han ikke hadde kjøpt orginal skjerm fra Kawasaki hadde han sjekket ut Givi. De leverer varer av god kvalitet og man får kjøpt både modellspesifikke og universale skjermer. Et alternativ til å bytte hele vindskjermen kan også være en universal spoiler som festes på toppen av vindskjermen.

Før og etter bytte av vindskjerm
Tankveske

Tankveske er rett og slett veldig praktisk. Enten om man skal på en kort tur og man ønsker et sted å ha mobil, nøkler osv, eller om man skal på langtur og ønsker å få med seg en del bagasje.

Det første du må gjøre er å sjekke opp hva slags feste du kan få til din sykkel. Det finnes magnet, stropper og det man kaller for tankring. Knut tipser om å kjøpe tankring dersom dette finnes til din sykkel. Fordelene er at det er ekstremt enkelt å ta av og på tankvesken, og du kan ha en liten og en stor tankveske du kan bytte mellom avhengig av hva slags tur du skal på og hvor mye bagasje du skal ha med.

Å montere tankringen tar kun ca 15 minutter, og litt avhengig av sykkel bør man være litt under middels handy. Tankringen er modellspesifikk så du må finne riktig sett til din sykkel, og du bør følge monteringsanvisningen. Da skal jobben være overkommelig for de fleste.

Før og etter bytte til tankring
Påmontert tankveske fra Givi
Generell bagasje

I tillegg til tankveske har Knut valgt å gå til innkjøp av en setebag fra Givi. Den er praktisk for å kunne få med seg litt ekstra bagasje på tur uten å montere et helt bagasjesystem. Bagen festes enkelt med stropper. Det finnes mange ulike setebager så her må du velge en som passer din sykkel.

Når du kjører med bagasje er det viktig å sjekke at det sitter godt festet. Sjekk gjerne på nytt etter å ha kjørt en liten stund. Da kan du se om noe har flyttet på seg, løsnet osv.

Planen til knut er å etterhvert, dersom behovet melder seg, sette på et bagasjesystem. Som også skrevet under eksosanlegg tidligere, er det viktig å velge et eksossystem og et bagasjesystem som ikke kommer i veien for hverandre. De som setter på et bagasjesystem er typisk de som kjører mye på lengre turer.

Bildet viser setebag fra Givi

Ønsker du å se om vi har noen av de modellspesifikke produktene i denne artikkelen til din sykkel. Prøv vårt modellsøk eller skiltsøk.