Tips til valg av motorsykkel

Tips til valg av motorsykkel

Publisert: | Sist endret:

Vi ser dessverre at alt for mange bestemmer seg for motorsykkel før de har prøvd nesten noe som helst. Typisk eksempel er at de kjøper den typen MC de har kjørt på kjøreskolen, eller de er preget av venner og familie som skryter egne sykler opp i himmelen. Ikke noe galt i å skryte, men det er faktisk ikke slik at alle sykler passer alle mennesker like bra. For som vi vet er alle mennesker ulike, både fysisk og mentalt.

Hva er det beste tipset til en som er fersk motorsyklist?

Svaret er enkelt. Oppfordre til et gjennomtenkt valg, og det å prøve ulike modeller og typer sykler ut i fra behov. Man bør ikke prøve å påvirke på noen som helst måte på grunnlag av hva man selv liker. Din motorsykkel er ikke nødvendigvis riktig sykkel for din venn selv om du elsker den.

Spørsmål du må stille deg selv når du skal kjøpe motorsykkel

1. Hva skal jeg bruke sykkelen til?

Skal du pendle, kjøre på langturer, kjøre på bane, kjøre i terreng, eller cruise litt rundt i byen? Digger du nye sporty sykler, eller er du av den mer retro typen?

Har du tenkt litt gjennom dine behov vil du raskt forstå hvilken kategori av sykler du er på utkikk etter. Her kan interesse og behov være litt motstridene. Og den fella har jeg selv gått i, uten at det er et stort problem, men dersom du ikke ønsker å bytte sykkel ofte så kan det være greit å ha tenkt litt på behovene før man går for den sykkelen som dekker interessen.

La meg bruke meg selv som et eksempel: Da jeg var fersk motorsyklist var det en sports-sykkel som var drømmen. Uten å nøle gikk jeg for dette da jeg skulle kjøpe min første MC. Et år senere skulle jeg på min første langtur og fikk prøve en touring-sykkel. Jeg hadde aldri sett for meg meg selv på en touring-sykkel, men jeg ble rett og slett litt forelsket. Ikke misforstå, jeg har digget min sportssykkel og jeg har vært heldig å få kjørt den på bane opptil flere ganger, som var kjempe gøy, men for mitt hverdagslige bruk så innså jeg at en touring-sykkel sannsynligvis passer meg bedre. Jeg synes den var mer oversiktig og jeg ble mindre anspent når jeg kjørte den. Det er min personlige mening da. Begge er flott sykler, men på hver sin måte kan man si.

2. Har kroppen min noe å si for hvilken sykkel jeg ønsker?

Spesielt kvinner sliter med å bli komfortable på svært høye motorsykler og da skal man ta hensyn til dette. På samme måte kan lav sittestilling på en MC bli ukomfortabelt for høye mennesker. I disse tilfellene er det viktig å prøvesitte ulike sykler og finne en du selv føler deg komfortabel med. Det skal sies at man kan venne seg til mye, men det er ikke noe gøy å kjøre rundt på en sykkel du ikke er komfortabel med. Med andre ord, prøvekjør gjerne.

Høyden din vil også ha noe å si for hvor en eventuell turbulens treffer deg. Turbulensen er veldig plagsom og distraherende under kjøring. Hvor dette treffer deg kan flytte seg avhengig av om du har passasjer eller toppboks på. En høyere vindskjerm vil i de fleste tilfeller eliminere problemet helt.

Så skal man ikke prøve å skjule at alder kan ha noe å si for hvilken sykkel en bør velge. Med alderen øker gjerne også kroppslige vondter og det kan gjøre turen mer ubehagelig enn gledelig. Har du f.eks vonde knær eller vond rygg bør man vurdere sykler som ikke forverrer disse problemene. Du må altså finne en sykkel med riktig sittestilling for din rygg eller dine knær.

PRØV, PRØV OG PRØV MER

Jeg vet mange har hastverk med å kjøpe seg sykkel, spesielt når man er fersk motorsyklist og ikke har en motorsykkel stående fra før. Med kort MC-sesong er det ikke akkurat tid man har mest av når man vil raskest mulig ut på veien. Men jeg får ikke sagt det nok, jeg anbefaler alle å prøve ulike sykkelmodeller (Sport, naked, cruiser, touring osv), og ikke minst ulike merker, kubikk osv. Det kan være stor variasjon mellom for eksempel to touring-sykler.

De fleste forhandlere har i dag flere demosykler man kan prøve og når Covid-19 restriksjonene blir litt færre vil det igjen åpne for roadshow og lignende. Dette er ypperlige arrangementer å teste mange ulike sykler opp mot hverandre og det kan virkelig anbefales å ta turen på noe slikt.

Ha i bakhodet at det kan finnes tilpasningsmuligheter

  • Fryser du lett kan det være en fordel med en motorsykkel med varmeholker. Dette kan ettermonteres på de fleste sykler.
  • Dersom du føler på mye turbulens, vurder om det kan hjelpe å bytte vindskjerm, eller sette på en spoiler.
  • På flere sykler kan man bytte sete for bedre komfort, en lavere sykkel osv.
  • Skal du på tur finnes det bagasjeløsninger til de fleste motorsykler, men noen sykler egner seg som nevnt bedre til turkjøring enn andre.
  • Ønsker du en grommere lyd kan du vurdere å bytte eksosanlegg.

Lykke til i jakten på din perfekte motorsykkel!

Prøv gjerne vårt modellsøk for å finne deler og utstyr som finnes til den motorsykkelen du ønsker deg.

Skrevet av Camilla Tangen